Wednesday, August 28, 2013

Petua Tangkap/ halau Tikus

Salam uolss.....


Hari ni honey terbaca tentang kes kematian seorang staf UMT yang meninggal disebabkan virus kencing tikus... ishh.. makin ramai pulak yang jadi mangsa virus ni sekarang. Virus ni adalah berjangkit dan boleh membawa maut...So evrybody.... pls beware ok.  

Antara punca virus ni : 

1. disebarkan melalui kencing haiwan yang dijangkiti dan berjangkit selagi ia masih lembab.

2. Manusia boleh dijangkiti melalui hubungan dengan air, makanan, atau tanah yang mengandungi kencing haiwan yang dijangkiti ini


So kat sini nak share skett tips2 nak halau/ tangkap tikus... diambil dari blog asalmasukduit.blogspot.com

Petua Menghalau Tikus Di Rumah Anda 

Pilihan 1: Ambil beberapa helai daun durian belanda dan letakkan di tempat-tempat yang sering menjadi laluan binatang tersebut. Letakkan juga di dalam almari makanan.

Pilihan 2: Letakkan beberapa biji buah kepompong muda atau masak di tempat yang selalu didiami oleh tikus.

Pilihan 3: Letakkan perangkap tikus (perangkap jaring atau gam tikus) di laluan yang sering dilalui tikus.

Pilihan 4: Taburkan kawasan yang disyaki tempat laluan tikus dengan lada hitam atau black pepper. Tikus akan lari.

Pilihan 5: Tanam pokok durian belanda dan gunakan daun durian belanda. Caranya ialah letakkan beberapa helai daun di tempat yang selalu terdapat tikus. Gantikan daun itu selepas 2 atau 3 hari sekali. Tikus tidak akan datang lagi.

Pilihan 6: Bela kucing (bukan kucing makan “Friskies”).

Pilihan 7: Bela burung hantu (jika anda tinggal berhampiran sawah padi).

Pilihan 8:Taburkan serbuk lada Hitam di tempat ada tikus atau laluan tikus.

Pilihan 9: Dapatkan buah jering dan tangkai jering. Letakkan di lokasi tikus selalu berkumpul.

Pilihan 10: Perangkap seekor tikus hidup-hidup. Gunakan perangkap berumpankan ikan masin. Jika anda berjaya tangkap tikus, kurung ia 2 atau 3 hari dalam stor atau bilik air ataupun di tempat tertutup. Beri minum sahaja. Kemudian, pada hari 4 bawa ia keluar dan beritahu kepadanya dengan suara yang kuat : "Jangan datang rumah aku lagi, kalau tidak.. aku kurung kau lagi. Ia tidak akan datang lagi bersama cucu dan bapa mertuanya serta besan dan ipar duainya.

11. Gunakan gajet eletronik yang dikenali sebagai “Ultrasonic Pest Reppeller” untuk menghalau tikus-tikus memasuki rumah anda. Alat ini dapat memberikan rasa kurang selesa kepada tikus-tikus. Bagi tikus-tikus yang berada dalam zon yang dipasang dengan gajet eletronik seperti "Ultrasonic Pest Reppeller" akan mengganggu mereka dengan bunyi ultra sound yang kurang menyenangkannya. Gajet ini juga mampu mengawal serangga lain seperti nyamuk lipas dan lain-lain serangga perosak.

12. Jika semua petua tidak berkesan juga, anda disarankan menghubungi syarikat pakar kawalan serangga untuk membantu anda menyelesaikan masalah ancaman tikus. Hubungi mana-mana pakar kawalan serangga atau syarikat Pest Control untuk sebarang bantuan.




2 comments:

  1. Tq cik atas infonya. Boleh saya praktikkan nanti.
    Mungkin saya boleh kongsikan satu cara untuk mengatasi masalah ni sekiranya cara2 lain yang digunakan tak berkesan.
    Boleh cuba satu produk menghalau Tikus dari Jepun ni. Produk "Rat Repellent". Produk ni bila letak akan mengeluarkan bau yang menyebabkan tikus menjadi tak selesa dan segera lari.
    Yang Penting bukan saja murah dan mudah, tapi tak menyeksakan binatang & Tak Perlu Berhadapan dengannya. Produk ni ada saya nampak di website ni

    www.tenringgitshop.com

    Selamat mencuba & Harap2 selesai masalah semua. Tq

    ReplyDelete
  2. Banyak juga ya pilihan cara menghalau tikus ni. Terima kasih atas perkongsian.

    ReplyDelete