Tuesday, July 16, 2013

NASI ARAB.. OUZI

Photo: ‎الحمد لله خلص اليوم بعد عطش رهيب...بس المشكله لما يكون الفطور "اوزي" بصلي التراويح بالبيت:)‎

Assalamualaikum ..... hari ni dah hari ke lapan kita puasa, kejap je dah nak masuk minggu kedua kan. Tadi Honey ada tengok satu video yang sangat menyentuh jiwa. Tentang kenapa kita berpuasa dan apa ertinya ramadhan.... benar-benar menyentuh jiwa.... insafnya Boleh layan vidoe tu di youtube ye... ini linknya.

So hari ni, honey nak share satu lagi resepi makanan arab.... Nasi Ouzi. Ini memang makanan favourite honey masa kat Jordan. Kak ipar honey masak memang tersangat-sangat sedap. Nasi ouzi ni lagi best kalau guna kambing. Tapi since susah nak cari kambing yang fresh, honey ganti dengan ayam jer la.... Kalau sapa-sapa nak guna kambing pun boleh, ganti je ngan ayam tapi make sure rebus sampai daging betul2 lembut... OK.... ini resepinya...

BAHAN-BAHANNYA :

1/2 kilo beras brasmati
1 ekor ayam (dipotong 8)
200gm daging cincang
3 sudu besar rempah mixed spices
1 biji bawang besar (potong 4)
2 biji bawang besar (dicincang)
5 ulas bawang putih (dicincang)
2 helai bay leaf (kalau guna kambing letak 5 helai)
1 tin cendawan butang (dihiris)
1 mangkuk kacang peas
1 biji lobak merah
100gm badang hiris
minyak zaitun (blh ganti dengan minyak masak)
garam secukup rasa

CARA MENYEDIAKANNYA :

1. Cuci dan rendam beras brasmati dalam air panas.

2. Masukkan ayam yang telah dicuci bersih ke dalam periuk bersama bawang besar (dipotong 4), 1 sudu besar mixed spices, bay leaf dan sedikit garam. Rebus hingga ayam empuk. Toskan dan kemudan goreng seketika untuk dapatkan golden colour pada ayam. Air rebusan ayam jangan dibuang.

3. Masukkan minyak zaitun untuk menumis, dan tumis bawang besar dan bawang putih yang telah dicincang. Setelah naik bau, masukkan daging cincang dan 1 sudu besar mixed spices. Biar sehingga daging masak. Masukkan kacang peas, lobak merah dan cendawan butang. Perasakan dengan garam. Kacau rata sehingga semuanya masak sebati. Setelah masak ketepikan.

4. Toskan beras yang direndam tadi. Gaulkan dengan bahan No 3 yang telah siap digoreng tadi. Kemudian masukkan ke dalam rice cooker yang telah dilenser dengan minyak. Susun ayam di atas dan masukkan air rebusan ayam.

5. Masak menggunakan rice cooker dan kemudian boleh dihidang.

Kalau ikut orang arab, makan nasi ouzi ni dengan yogurt dan salad. Ok happy cooking :)




1 comment:

  1. untung dpt kakak ipar yg baik hati nak ajar masak
    dan honey pun rajin mencuba ;)
    tq fr resepi

    ReplyDelete